ASSOCIACIÓ CERCLE EURAM DE L'EMPORDÀ

diumenge, 6 de març del 2011

El manifest de FERRMED

El propassat 12 gener, la presentació del Manifest de FERRMED sobre la xarxa ferroviària principal transeuropea de mercaderies en el Parlament Europeu va tenir accent empordanès, ja que hi van assistir, d’una banda, Joan Amorós –el secretari general de FERRMED, aquest lobby europeu que aplega 150 institucions, empreses i associacions d’arreu de l’Unió Europea—, que té arrels empordaneses, en ser la seva família originària de Vilasacra, municipi on té la seva segona residència, i, d’altra banda, Santi Vila, l’Alcalde de Figueres, que va anar-hi en representació de l’Ajuntament figuerenc, que en el primer Ple municipal d’enguany va aprovar per unanimitat adherir-se a l’esmentat Manifest que reivindica que s’incorpori l’execució de l’eix mediterrani dins les xarxes de transport transeuropeu prioritàries.

Aquest important acte va posar de relleu el gran poder de convocatòria de FERRMED, que va aconseguir aplegar mig miler de persones molt representatives del món polític i empresarial europeu, les quals van fer pinya entorn de la proposta d’assolir un sistema de transport de mercaderies competitiu, interoperable i sostenible per a la Unió Europea.

Ara bé, aquesta cimera va tenir una cara i una creu. La cara d’aquesta cimera és que va fer pal·lès un front unitari que, coliderat per Catalunya i el País Valencià, incorpora també Múrcia i Andalusia les quals, més enllà dels diferents colors polítics que les presideixen, han fet una aposta ferma perquè sigui un criteri estrictament d’economia europea el que es tinguin en compte a l’hora de fer el disseny de les infraestructures ferroviàries, ja que aquesta és l’única aposta possible per avançar pel camí de la competitivitat en el món globalitzat d’aquesta primera dècada del s. XXI. La creu de la cimera va ser la inquietant absència del ministre de Fomento, José Blanco, al·legant problemes d’agenda d’última hora i el poc enstusiasta suport donat al Manifest de FERRMED per part de Carlos Maria Juárez, el director general d’Infraestructures Ferroviàries i de Manuel Villalante el director de Transports, que actuaven com a portaveus del ministre absent, i també que no hi hagués cap representant de RENFE. Cal esperar que aquestes absències siguin oblidades quan el ministre Blanco doni a conèixer l’anunciat estudi tècnic que enllesteix el Ministeri de Fomento. Aleshores, quan concreti el calendari de la construcció de l’Eix Mediterrani, es veurà fins a on arriba el suport del govern espanyol i si ha caigut --o no-- en la temptació d’emprar la crisi econòmica com a coartada per a diferir novament la realització del projecte. Això seria una excusa de mal inversor, ja que malgrat la dificultat que suposa el finançament en unes circumstàncies en què les hisendes públiques es troben immerses en dèficits molt rellevants i les fòrmules de col·laboració públicoprivada, es troben amb la gran dificultat de la constricció del crèdit; és, justament, en aquest temps de crisi quan es més necessari que mai mantenir la inversió pública en unes infraestructures que són eines vitals per afrontar el creixement potencial d’aquesta àrea econòmica dels territoris que configuren l’Arc Mediterrani i que generen el 40% del PIB espanyol, gràcies a un teixit empresarial bastit amb milers d’empreses de sectors ben diferenciats.

Des de la tardor de 2006, quan es va constituir el Cercle Euram de l’Empordà sota la presidència de Pere Padrosa, el nostre lobby empordanès ha treballat de valent perquè no es desaprofiti a casa nostra l’oportunitat, que representa la revisió del mapa d’infraestructures que enguany la Comissió Europea ha de dur a terme, per a incorporar l’Arc Mediterrani com a eix prioritari de comunicació intermodal transeuropeu.

És de desitjar que l’abans esmentat accent empordanès que va tenir aquesta cimera europea, es tradueixi en una nova empenta per a tirar endavant el Centre Intermodal de Mercaderies d’El Far-Vilamalla que, conjuntament amb LOGIS Empordà, són plataformes clau per aprofitar el pas del corredor mediterrani per casa nostra. Un projecte estratègic que, si es porta a bon terme, beneficiarà moltíssim tota l’àrea urbana de Figueres. El Cercle Euram de l’Empordà farà mans i mànigues perquè així sigui...

Joan Gironella i Culubret
President del Cercle Euram Empordà